27 Nis 2016

Kitap Yorumu: Gorlan Harabeleri - John Flanagan


12 kitaplık uzun bir seri olan Gölgelerin Efendisi serisi Yüzüklerin Efendisi'nin küçültülmüş versiyonu gibi. Bunu kötü anlamda söylemiyorum ancak nedense kafamda Yüzüklerin Efendisi'nin film sahneleri dolaştı. Gorlan Harabeleri serinin ilk kitabı. İlk bölümlerde öksüz büyüyen Will'in  meslek seçimi için önemli kararlar alması gerektiğini  okuyoruz. Heyecanın pek olmadığı ama yaratılan dünya hakkında güzel, eğlenceli bilgiler öğrendiğimiz bu bölümler genel olarak Will'e odaklansa da, ara ara anlatılan Horace'nin bölümleri de kitaba ayrı bir boyut katmış.

Meslek seçiminin ardından gelen eğitim süreci de en az ilk bölümler kadar zevkliydi. Tabii burada bazı yavan karakterleri görmek beni üzdü. Oraya sadece olması için konulan at bakıcısının yetersiz kalışını sezdim. Meslek seçiminde sevdiğim nokta çocukların ilgi ve yeteneklerine göre seçimlere yöneltilmesi, keşke bu gerçek dünyada da böyle olsa.

Merak konusundaki açıklık ise kitabın bende bıraktığı en önemli olumsuz yön oldu. Şöyle ki; yazarın sonlara doğru çözmek için bıraktığı sorunları kesin olarak tahmin edebildim. Yazar okurlara bunu çok fazla hissettiriyor. Ne kadar hafiften çocuk kitabı olarak gözükse de, bu tarza yönelmiş yazarların herhangi bir yaş aralığına veya herhangi bir cinsiyete bağlı kalmadan kitabı yazması gerektiğini düşünüyorum.  İş böyle olunca, detaylar hikayeye biraz daha yedirilmeliydi.

Ben bu kitabı tam olarak çocuk kitabı olarak adlandıramam. Çünkü daha çok geçiş evresinde olan çocuklara yönelik. Yani biraz Genç-Yetişkin havasında. Karakterlerimiz de geçiş evresinde olan çocuklardan. Yazar bu dönemdeki çocukların düşüncelerini çok iyi aktarmış. Saçma çıkışlar, yaşıtlarıyla kıyaslamalar, karşı cinsin önündeki davranışlar...

Bol bol karakterimiz var ama çoğu gölge gibi kalıyor. Kurguda yakaladığım bir diğer olumsuzluk; yazar bu karakterleri ortaya atıyor ama tam olarak işlemiyor. Sanki '' bunu daha sonra kullanırım. '' der gibi. Ön plana çıkan karakterlerden Halt'ı sevdim. Bazen davranışında tutarsızlık görsem de yine de akılda kalıcı bir karakter oldu.

Hızlı okunuyor ve benim özellikle okuma oranında düşme olan kişilere önereceğim bir kitap oldu. Detaylarda boğulmuyorsunuz; çok fazla karakter işlenmiyor, düzenli bir akışı var, olayların akış hızı yerinde. Seriye gerçekten devam etmek istiyorum. En önemli sebebi ise yaratılan dünyayı sevdim. Ama yazarın bu 12 kitaplık serisinden beklentim; üslubun kitaplar ilerledikçe oturması ve açıkların kapatılması. Eğer öyle olursa kitaplığımda güzel bir yeri hak ediyor. 

3 yorum:

  1. Bu seriyi ilk olarak 14-15 yaşlarındayken oğlum okumaya başladı. Kitabın devamını alabilmek içinde benim okumam için ısrar etti. Bende ilk iki kitabı okuduktan sonra devamını aldık ve ikimizde severek okuduk. Şimdi oğlumda bende genelde seri kitapları seviyoruz.Kitaplar dediğiniz gibi ayrıntılarla çok fazla sıkmıyor ve akıcı bir dille yazılmış. Fantastik tarzı macera sevenler için güzel bir seri. em yetişkinlerde hemde genç ergenlere hitap ettiğinde aile içi hikayeleri tartışmak eğlenceli oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir seri. Bende ikinci kitabını yeni bitirdim. Kesinlikle devam edeceğim.

      Sil
  2. Çok teşekkür ederim ayrıca sitemite ziyaret etmenizi bekliyorum
    http://islamguzelahlaktir.blogspot.com/

    YanıtlaSil